Over het boek
In het midden van de zeventiende eeuw vertrekt een groep vrienden vanuit Vlaanderen via een van de gevaarlijkste zeeroutes van die tijd naar het mysterieuze en gesloten Chinese rijk. De West-Vlaamse jezuïet Ferdinand Verbiest wordt er aangesteld als mandarijn-astronoom in de Verboden Stad in Peking. Hij moet er de hemel verklaren voor de keizer en raakt verstrikt in intriges aan het hof, terwijl hij zich ook moet verdedigen tegen aanvallen vanuit Rome. Zijn vrienden doen elders in China aan bekering en verdiepen zich in de Chinese taal en cultuur. Als eerste Europeanen zullen ze de beginselen van de Chinese geneeskunde, cultuur en filosofie bekendmaken in Europa.
Ferdinand Verbiest en de ontdekking van China is het wervelende maar vergeten verhaal van de eerste echte ontmoeting tussen China en het Westen, waarin de jezuïeten uit de Lage Landen een grote rol speelden. Het neemt de lezer mee achter de muren van de Verboden Stad, maar ook naar de vrouwenvertrekken in Shanghai en de koninklijke hoven van Versailles en Londen.
Wat leverde deze ontmoeting op, voor het Westen maar ook voor China? Op welke manier zijn de ervaringen van Verbiest en zijn tijdgenoten relevant in een tijd waarin China steeds assertiever – opnieuw – zijn plaats opeist in de wereld?
Over de auteur
Veerle de Vos is buitenlandjournalist bij VRT NWS. China fascineert haar al sinds de jaren negentig, toen ze twee jaar woonde en werkte in Wuhan. Over die periode schreef ze het boek In elke rivier schijnt een maan.
Bron: Pelckmans Uitgev.
Interesse? Bekijk alvast het inkijkexemplaar
De discussievragen
1) Naar waar/wat verwijst de titel Alles onder de hemel? Is dit ook vandaag nog waar?
2) Ferdinand Verbiest studeert aan de Leuvense Universiteit filosofie, logica, natuurwetenschappen, wiskunde en ethiek. Welk verschil zie je met vandaag en vind je dit beter?
3) Wat denk je over de zin p45: De meeste mensen hebben een mythe nodig om een avontuur aan te gaan. Een groter verhaal over zichzelf of over de wereld. Religie is zo’n verhaal. Veerle De Vos denkt hierbij aan de Syriëstrijders. Zijn wij inderdaad vastgeroest in ons eigen kleine wereldje?
4) (p110) Astronomie. Het zijn deze boeken die Verbiest intensief zal gebruiken aan het Chinese hof, boeken die nauwkeuriger zijn dan de efimeridenboeken (Efemeriden zijn tabellen die de posities aangeven van een hemellichaam dat zich langs de hemel beweegt, voor een reeks van toekomstige tijdstippen) van zijn Chinese collega’s. Een gevolg van de wetenschappelijke aardverschuiving in het westen die gedreven wordt door een onstilbare honger naar kennis over de wereld. Maar in vele andere opzichten overschaduwt het zeventiende eeuwse China Europa nog :de Chinese economie is nog altijd de grootste ter wereld. De omvang van de versterkte steden en paleizen overtreft die in Europa en de landbouw is er produktiever. Chinese produkten als keramiek en zijde zijn in de hele wereld gegeerd. Is de gelijkenis met vandaag nog steeds aanwezig en door de makkelijker bereikbaarheid (vliegtuig,snellere schepen enz…) nog groter? Worden we als Europa een kolonie van China?
5) (p156) Als jullie in Europa onze boeken en geschriften niet bezitten, zoals u zelf toegeeft, welke literatuur en welke wetenschappen kunnen jullie dan hebben? China waant zich in de tijd van Ferdinand Verbiest totaal superieur aan Europa. Zien we deze gelijkenissen ook in het heden?
6) De Jezuïeten en andere religieuze ordes probeerden het christelijke geloof binnen te brengen in China. Zijn ze daarin gelukt?
7) (p239) Nergens ter wereld bestaat er een land, zelfs niet in Europa, waar literatuur en geletterdheid zo algemeen en noodzakelijk zijn als in China. Wat vind je van die uitspraak?
8) (p298) Wij worden getolereerd, omdat we ons inpassen in de Chinese structuren. Paus Innocentius XI is het daarmee niet eens. Kunnen we onze structuren zomaar aan andere volken onze opdringen? En lukt dat ook?
9) (p319) Het is duidelijk dat de toekomstige relaties tussen China en het westen meer gemeen zullen hebben met het eb en vloed van wederzijdse beïnvloeding tijdens de periode tussen 1500 en 1800, dan met de westerse arrogantie tussen de jaren 1800 en 2000. Een ware uitspraak?E n wat met de jaren na 2000?
10) Welke is volgens jou de mooiste passage in het boek en waarom?
Vertel anderen over ons